Verkiezingen
Tweede Kamerverkiezing 2025
Op woensdag 29 oktober 2025 is het de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.
Verkiezingsposter
In de gemeente Sluis wordt 1 grote poster gemaakt van alle aangeleverde posters van partijen. Dit wordt op het verkiezingsbord geplakt. Als uw partij ook een plaatsje op het verkiezingsbord wilt verkrijgen dan willen we u vragen om digitaal uw poster aan te leveren. Dit kan door uiterlijk 17 september 2025 rechtstreeks een e-mail te sturen naar info@signtex.nl het bedrijf welke van alle aangeleverde bestanden 1 poster gaat maken. Neemt u burgerzaken@gemeentesluis.nl a.u.b. wel in cc mee? Wilt u hierbij duidelijk aangeven om welke partij het gaat, wie er contactpersoon is en hoe we deze contactpersoon kunnen bereiken? Na 17 september 2025 kunnen we niet meer garanderen dat de poster geplaatst zal worden.
De borden zijn niet enorm groot, dus als er veel partijen meedoen en ook posters aanleveren zal het formaat niet heel groot zijn. Ter indicatie: bij het aanleveren van 25 posters zal het formaat 30 bij 45 cm zijn. Desgewenst kunt u hier bij het maken van de posters rekening mee houden. De bestanden bij voorkeur via een pdf-bestand aanleveren. De posters zullen ongeveer 4 weken voor de verkiezingen op 23 plaatsen in onze gemeente geplakt worden op de borden.
Succes met alle voorbereidingen richting 29 oktober 2025! Zijn er nog vragen, stel deze gerust aan Signtex en/of aan ons.
Politieke partijen die voor het eerst deelnemen aan de Tweede Kamerverkiezingen hebben ondersteuningsverklaringen van kiezers nodig. Van 1 september tot en met 15 september 2025, op woensdag 17 september 2025 en op donderdag 18 september 2025 kunt u zo'n verklaring afleggen voor politieke partijen die willen deelnemen.
Wanneer is een ondersteuningsverklaring nodig?
Een ondersteuningsverklaring is nodig om als politieke partij mee te doen aan de Tweede Kamerverkiezingen. Politieke partijen hebben 30 ondersteuningsverklaringen nodig als ze voor het eerst meedoen aan verkiezingen. Lees meer informatie over de ondersteuningsverklaringen voor de Tweede Kamerverkiezingen op de website van de Kiesraad.
Hoe legt u de verklaring af?
Een ondersteuningsverklaring inleveren werkt zo:
- Van de partij waarvoor u de verklaring wilt invullen krijgt u het formulier 'Ondersteuningsverklaring'. Daar zit de kandidatenlijst van de partij bij.
- U vult de ondersteuningsverklaring in. Let op: zet uw handtekening nog niet. Dat doet u pas aan de balie in het gemeentehuis.
- Neem de ingevulde ondersteuningsverklaring mee naar het gemeentehuis, met daarop de volledige kandidatenlijst. Neem ook uw identiteitsbewijs mee.
- U mag een ondersteuningsverklaring afleggen in de gemeente waar u als kiezer staat geregistreerd (uw woongemeente).
- Aan de balie zet u uw handtekening.
- Voor het afleggen van een ondersteuningsverklaring hoeft u geen afspraak te maken, u kunt terecht bij burgerzaken tijdens openingstijden van het gemeentehuis. U kunt terecht van 1 september tot en met 15 september 2025.
Wilt u helpen bij de verkiezingen? U kunt zich aanmelden als stembureaulid. Als er meer leden zijn dan beschikbare plaatsen kunt u op de reservelijst komen.
Voorwaarden
- U bent 18 jaar of ouder
- U spreekt goed Nederlands
- U moet een online training volgen
- U werkt nauwkeurig en bent behulpzaam
Functies op een stembureau
Er zijn verschillende functies: voorzitter, stembureaulid en teller. U kunt aangeven welke functie uw voorkeur heeft. We verdelen de functies op basis van ervaring en beschikbaarheid.
Voorzitter
Als voorzitter bent u verantwoordelijk voor alles in het stembureau. U geeft leiding aan de andere leden en zorgt dat alles goed verloopt. U bewaakt het stemproces en bewaart de rust en orde in het stembureau. Na 21.00 uur leidt u de telling van de stembiljetten en vult u het proces-verbaal in. U werkt samen met de andere leden en zorgt voor een goede taakverdeling. U wisselt uw aanwezigheid af met de andere voorzitter zodat er voldoende rustmomenten zijn. U hebt organisatorische en leidinggevende vaardigheden en bent nauwkeurig, dienstverlenend en assertief.
Taken stembureaulid
Als stembureaulid heeft u verschillende taken:
- Stempassen innemen en controleren;
- Identiteit van kiezers controleren;
- Stembiljetten uitreiken;
- Aantal stemmen bijhouden;
- Stemproces bewaken en problemen melden;
- Stembiljetten tellen na 21.00 uur.
Vergoeding
Als u helpt op het stembureau, krijgt u een vergoeding. Hoeveel u krijgt, hangt af van uw rol, deze vergoeding zijn wij verplicht om door te geven aan de belastingdienst.
Aanmelden
Lijkt het u leuk om mee te helpen? Vul dan uw gegevens in via deze link: https://sluis.stembureauleden.nl/nieuwe-leden
Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
U mag stemmen als u:
- op 29 oktober 2025, 18 jaar of ouder bent;
- op 15 september 2025 (dag kandidaatstelling) de Nederlandse nationaliteit heeft;
- op 15 september 2025 ingeschreven staat in de gemeente Sluis;
- niet bent uitgesloten van het kiesrecht.
- Uw stempas.
- Een identiteitsbewijs, zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uit Nederland. Het document mag maximaal vijf jaar verlopen zijn (geldig tot 29 oktober 2020). Stemmen zonder identiteitsbewijs is niet mogelijk.
Bent u, uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kwijt?
Dan mag u toch stemmen als u een verklaring van vermissing én een document waar uw naam en foto (bijvoorbeeld een OV-chipkaart) op staan, laat zien. Een verklaring van vermissing vraagt u aan bij de gemeente.
Een vervangende stempas nodig?
U ontving geen stempas, uw stempas is beschadigd of u bent uw stempas kwijt? Vraag dan een vervangende stempas aan. Dat is mogelijk tot en met vrijdag 24 oktober 2025 via burgerzaken@gemeentesluis.nl. De vervangende stempas sturen we u dan vóór 29 oktober 2025 toe. Ook is het mogelijk een vervangende stempas aan te vragen in het Klanten Contact Centrum in het gemeentehuis in Oostburg. Dat kan tot dinsdag 28 oktober 12.00 uur.
Kunt u zelf uw stem niet uitbrengen? Vraag dan iemand anders om dit voor u te doen. Die persoon geeft u dan een volmacht. Iedere andere kiezer uit de gemeente Sluis mag voor u stemmen. De persoon die voor u gaat stemmen, moet op dat moment ook zelf stemmen. Per persoon zijn maximaal twee volmachten toegestaan.
U kunt op twee manieren iemand anders vragen om voor u te stemmen:
- Via uw stempas (onderhandse volmacht). U vult samen met die persoon de achterkant van uw stempas in. U geeft vervolgens de stempas en een kopie van uw paspoort, Identiteitskaart of rijbewijs aan deze persoon.
- Via een schriftelijke volmacht. U vraagt bij de gemeente om iemand te machtigen om voor u te stemmen. U kunt tot en met vrijdag 24 oktober 2025 een schriftelijke volmacht aanvragen via burgerzaken@gemeentesluis.nl.
Om in een andere gemeente te stemmen, heeft u een kiezerspas nodig. Die kunt u tot en met vrijdag 24 oktober 2025 aanvragen via burgerzaken@gemeentesluis.nl. Ook is het mogelijk om een kiezerspas aan te vragen in het Klanten Contact Centrum in het gemeentehuis in Oostburg. Dat kan tot dinsdag 28 oktober 12.00 uur.
Laat uw stembiljet dan leeg en stop deze in de stembus. Uw stem tellen we dan wel mee. Maar deze telt niet mee voor een partij of kandidaat. Dit heet blanco stemmen.
Vraag dan een nieuw stembiljet aan de voorzitter van het stembureau. U krijgt één keer een nieuw stemformulier.
Hieronder een overzicht van de stembureau's waar u kunt stemmen.
- Kerkgebouw De Open Haven (Kerkplein 1, Oostburg)
- Parochiecentrum H. Eligiuskerk (Sint Eligiusplein 17, Oostburg)
- Dorpshuis de Zevendraaier (Dorpsstraat 6, Zuidzande)
- Verenigingsgebouw Cadzand (Prinsestraat 23, Cadzand)
- Dorpshuis Nieuwvliet (Sint Pieterstraat 3, Nieuwvliet)
- Multifunctioneel centrum ‘t Torentje (Monnikenstraat 2, Groede)
- Multifunctioneel centrum De Korre (Ghistelkerke 1A, Breskens)
- Woonzorgcentrum Hooge Platen (Westlandstraat 4, Breskens)
- Dorpshuis Hoofdplaat (Schoolstraat 14, Hoofdplaat)
- Gymzaal IJzendijke (Verlengde Molenstraat 21, IJzendijke)
- ZorgSaam Emmaus (Handboogstraat 6, IJzendijke)
- Dorpshuis Waterlandkerkje (P.C. Boutensstraat 19, Waterlandkerkje)
- Multifunctioneel centrum Rodanborgh (Burchtstraat 5A, Aardenburg)
- Dorpshuis Sint Kruis (Schoolpad 1, Sint Kruis)
- Dorpshuis Eede (Dorpsplein 3, Eede)
- Multifunctioneel centrum De Keure (Kloosterstraat 38, Sluis)
- Dorpshuis d’Ouwe Kerke (Dorpsstraat 16, Retranchement)
- Multifunctioneel centrum De Rotonde (Prinses Irenestraat 12, Schoondijke)
Het is belangrijk dat iedereen kan stemmen. Alle stembureaus zijn daarom makkelijk bereikbaar, toegankelijk en hebben een gehandicaptenparkeerplaats in de buurt.
Is er hulp in het stembureau?
In het stembureau zijn de volgende hulpmiddelen aanwezig om u te helpen bij het stemmen:
- Een kandidatenlijst in grote letters.
- Minimaal één stemhokje met een laag schrijfblad, voor kiezers in een rolstoel.
- Een loep met verlichting.
- De stembureauleden geven u graag uitleg over hoe u het stembiljet gebruikt. Zij helpen u buiten het stemhokje.
- Kunt u door uw lichamelijke redenen niet zelf stemmen? Neem dan iemand mee om u te helpen in het stemhokje. Dat mag. Ook zijn de stembureauleden bereid om u te helpen.
Volg ons