Nieuwsberichten

• Computerstoring

Momenteel ondervinden wij op het gemeentehuis een computerstoring. Hierdoor kunnen wij maar beperkt onze werkzaamheden uitvoeren.

• Hulp bij energiebesparing voor huishoudens met een beperkt inkomen

Vorig jaar startten we met de regeling voor energiebesparing: de Energiehulp. De regeling is verlengd tot en met december 2025 én verruimd. Dit betekent dat meer huishoudens van de regeling gebruik kunnen maken.

• Zomerconcerten op het Carillon van het Belfort in Sluis

Ook deze zomer nodigt de Stichting Johan Hendrik van Dale diverse gastbeiaardiers uit om op het carillon van het Belfort in Sluis te spelen. Kom en geniet van deze prachtige concerten op zondagmiddag om 15:00 uur! Gratis programma's zijn ter plaatse beschikbaar.

• Zomerschool bijna van start: Voor het eerst in drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten

Op donderdag 11 juli opent Zomerschool Zeeuws-Vlaanderen weer haar deuren. Dat is voor de tiende keer in de gemeente Terneuzen en voor de eerste keer in de gemeenten Hulst en Sluis. De Zomerschool duurt ruim twee weken. Doel is het verhogen van kansengelijkheid bij kinderen.

• Agenda Openbare vergadering Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit - woensdag 10 juli 2024

Op woensdag 10 juli 2024 vindt om 8.00 uur de openbare vergadering van de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit (voorheen Commissie Ruimtelijke Kwaliteit) plaats. De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit is een openbare vergadering. Wij willen u er echter op wijzen dat de bouwplannen die wij in vooroverleg bespreken niet openbaar zijn en zonder de aanwezigheid van eventuele bezoekers worden behandeld.

• Kroostegels? Jazeker, kroostegels!

Een tegel weghalen en vervangen door een andere tegel? Dat lijkt zinloos. Maar dat is het niet als de nieuwe tegel een kroostegel is. Uit deze groene stoeptegel groeien verschillende soorten planten en bloemen. Dat kan omdat de tegel is gemaakt van eendenkroos. En juist dit blijkt een heel goede voedingsstof voor planten.

• Dorpsstraat Schoondijke groener

De Dorpsstraat in Schoondijke is weer een stukje groener geworden. Voor de voormalige bakkerij Goethals stonden fietsenrekken op de bestrating. De gemeente haalde die nauwelijks gebruikte rekken samen met maar liefst 70 m2 verharding weg. Twee plantvakken met kleurrijk groen kwamen ervoor terug.

• Klinkers eruit, groen erin

Verharding vervangen door groen. Dat is wat we graag willen. Niet alleen in onze gemeente maar overal in Nederland.

• Nieuw: Praat-Ommetjes!

Dit voorjaar kan je in de gemeente Sluis het gloednieuwe Praat-Ommetje bewandelen.

• Update achterstand maaien grasvegetaties

Op zaterdag 8 juni heeft Sandee Groen de aangekondigde inhaalslag gemaakt. Met 15 maaiers hebben zij op bijna alle plekken gemaaid. De plekken die een maai-achterstand hebben opgelopen zijn gemaaid.

• Achterstand maaien grasvegetaties

We merken dat er de afgelopen tijd veel vragen bij ons binnen komen over achterstanden van het maaien van gemeentelijke grasvegetaties. Dit is voor iedereen een vervelende situatie, en wij hopen deze achterstanden zo snel mogelijk in te halen. We lichten graag toe hoe het komt dat er achterstanden zijn ontstaan.

• Eenmalige energietoeslag voor huishoudens met beperkt inkomen

De energietoeslag is een eenmalige tegemoetkoming voor de gestegen energiekosten. Huishoudens met een inkomen op of net boven het sociaal minimum ontvangen eenmalig een bedrag van € 1300. Hiermee kunt u (een deel van) de energierekening betalen.

• Onderzoek naar PFAS

Het RIVM hoort graag of u zorgen of vragen over PFAS heeft. Denkt u dat er meer onderzoek nodig is naar PFAS in en rondom de Westerschelde? Of denkt u juist van niet?

• Duurzaamheidsbeleidsplan Gemeente Sluis

Het duurzaamheidsbeleidsplan stelt de gemeentelijke kaders voor de komende jaren op het vlak van de energietransitie, klimaatadaptatie en circulaire economie.

• Nieuwe openstelling LEADER: van 2 april 2024 t/m 1 april 2025

Sinds kort kunt u een subsidieaanvraag indienen voor initiatieven die de leefbaarheid in Zeeland vergroten. Er is ruim 4 miljoen euro beschikbaar gesteld voor deze initiatieven. LEADER is een onderdeel van het Europese programma voor plattelandsontwikkeling.

• Lintjesregen 2024

Burgemeester Marga Vermue bezocht op vrijdag 26 april vier gedecoreerden. Zij ontvingen op deze dag een Koninklijke Onderscheiding. Allen werden benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

• Van 1 mei tot 1 september zomer-openingstijden KCC

Het KCC (Klanten Contact Centrum) is in deze periode open én telefonisch bereikbaar op maandag t/m donderdag van 8:30 uur tot 16:30 uur en op vrijdag van 8:30 uur tot 12:00 uur.

• Oekraïne

Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne heeft gemeente Sluis een speciale webpagina geopend. Hierop vindt u algemene informatie en antwoorden op veel gestelde vragen uit de gemeente.

• Overig nieuws