We zien je hier graag!

De komende jaren voert Stichting Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen (SGZV) bestemmingsmanagement en gastheerschap voor de gemeente Sluis weer uit. Beide partijen zijn tevreden. “Doordat we nu een overeenkomst hebben voor drie jaar kunnen we meerjarige plannen maken en werken aan de doelen vanuit de gemeente”, aldus voorzitter Robert Jan Calon.

Duurzaam en waardevol toerisme

Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen voerde de afgelopen jaren al het bestemmingsmanagement en gastheerschap uit. Er ligt dus een mooie basis om op verder te bouwen.  Wethouder Chris Simons: “Waar we het accent op willen leggen, is duurzaam en waardevol toerisme. We streven naar een goede balans tussen bezoekers, bewoners, bedrijven en omgeving. We ontvangen elk jaar veel gasten in de gemeente Sluis. Als de gasten hier dan zijn, willen we dat ze warm worden onthaald. Aan de andere kant vinden we het belangrijk om de waarde die toerisme heeft op ons gebied, te belichten. Dan heb ik het niet alleen over de vele supermarkten die we hier hebben dankzij de bezoekers, maar ook de diversiteit aan voorzieningen in verschillende kernen.

Contact met inwoners versterken

Het plan van aanpak heeft Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen al klaarliggen. Eén van de speerpunten is het contact met de inwoners. Ilse de Smit: “De inwoners zijn een belangrijke doelgroep voor ons. We wonen hier in een fijne omgeving. En het aanbod dat hier is, is er voor hen. Dat het hier zo fijn wonen, werken en leven is, hebben we voor een deel te danken aan de bezoekers. Dat geven we onze inwoners graag mee. De inwonersdag, waarbij inwoners een kijkje achter de schermen kregen bij ondernemers uit de streek, was vorig jaar een succes. Dit jaar staat deze gepland op 24 mei. 

Volgens het Nederlands bureau voor Toerisme en Congressen moet in 2030 iedere inwoner van Nederland voordeel hebben van de waarde van toerisme. “Dat is hier al aan de orde. Alleen moeten we onze inwoners daar meer bewust van maken, aldus Robert Jan.

Het doel is dus niet om meer bezoekers te trekken, maar om het toerisme te spreiden over het hele jaar en de kwaliteit ervan te verhogen. Robert Jan: “We proberen zo goed mogelijk naar de inwoners te luisteren. Ook dat zien we als een belangrijke taak voor ons.”

Spreiding in tijd en plaats

Spreiding in tijd en plaats is daarmee een ander speerpunt. Dat wil zeggen dat de bedden die we hebben, buiten het hoogseizoen beter bezet zijn. En we willen de gasten andere dingen laten ontdekken en laten zien, dan alleen het strand. “De kust is voor veel gasten de reden voor een verblijf in West Zeeuws-Vlaanderen. Er is zoveel meer en zoveel moois in deze regio”, zegt Ilse de Smit (regiocoördinator SGZV). “Daarom zetten we het achterland meer in de kijker.”

Er vinden op dit gebied al veel activiteiten plaats. “We ontvangen bijvoorbeeld journalisten en influencers. We maken voor hen een programma waarin we zoveel mogelijk onderdelen uit het achterland verwerken. Daarnaast hebben we het Gastheerschap van de Zwinstreek. Daarin trekken we op met 165 gastheren en -vrouwen. Dat gaat van gidsen tot een fietsverhuurder, maar ook hotels en campings. Het zijn ondernemers en mensen werkzaam in de toeristisch-recreatieve sector uit de Zwinstreek die een opleiding tot gastheer of -vrouw bij ons hebben gevolgd. En zij zetten zich in voor de promotie van de Zwinstreek, aldus Ilse de Smit. Het netwerk verwijst enthousiast door naar elkaar en zorgt daarmee voor een aanbod op maat voor de bezoeker. Volgens Robert Jan zijn zij de ogen, oren en glimlach van de streek. “Zij helpen de bezoekers waar nodig en zorgen ervoor dat de toerist gast wordt.”

Successen

De successen van de afgelopen jaren zet Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen door: Gastheerschap van de Zwinstreek, de inwonersdag, gravelbikeroutes, promotionele ondersteuning van de musea, campagne met het gele hart om ondernemers of organisatoren in het zonnetje te zetten en de verschillende rubrieken op social media. Daarnaast liggen er natuurlijk nieuwe ideeën op de plank om steeds aan de behoeften en wensen van de bezoekers, bewoners en bedrijven te voldoen. “Als iedere inwoner de waarde van toerisme ervaart en dit als een kans ziet, zijn wij tevreden.”