Subsidie in het kader van bevordering leefbaarheid

Op 4 juli 2024 heeft de gemeenteraad besloten om het subsidiebudget in het kader van bevordering leefbaarheid eenmalig met 50.000 euro te verhogen. Hierdoor kunnen we dit jaar extra activiteiten/evenementen subsidiëren. We geven hierbij de voorkeur aan activiteiten specifiek voor jongeren in onze gemeente. Activiteiten/evenementen die al hebben plaatsgevonden, komen niet (meer) voor subsidie in aanmerking.

Aanvragen

Organiseert u dit jaar nog een of meerdere activiteiten in het kader van leefbaarheid? Dien uw verzoek dan in vóór 1 september 2024. Informatie over de route van aanvragen van de eenmalige activiteit vindt u op onze pagina Subsidie aanvragen.

Beoordeling

Uw aanvraag wordt getoetst aan de hand van:

• De subsidieverordening;
  • De subsidieregeling 2023;
  • De elf specifieke subsidiecriteria uit de subsidieregeling 2023.

De specifieke criteria voor de subsidie in het kader van leefbaarheid leest u hieronder. Let op: voor activiteitensubsidie geldt een eigen aandeel van minimaal 50% en de maximaal te ontvangen subsidie bedraagt €7.500.

Criteria subsidie leefbaarheid

Doelstellingen:

• Realiseren en bevorderen van de leefbaarheid in de kernen;
  • Versterken van de sociale samenhang in de kern;
  • Bevorderen van actief burgerschap en bewonersparticipatie;
  • Bevorderen van sociale samenhang en leefbaarheid van kernen, door middel van activiteiten op het terrein van sport, bewegen of cultuur;
  • Het bevorderen van samenwerken en het leggen van verbindingen tussen welzijn, cultuur, sport, onderwijs en het bedrijfsleven.

Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen:

• Het organiseren en uitvoeren van activiteiten gericht op de belangenbehartiging van inwoners van een bepaalde kern;
  • Het fungeren als klankbord voor inwoners en gemeente over kerngerichte vraagstukken;
  • Het organiseren van activiteiten specifiek op Koningsdag;
  • Het organiseren van activiteiten die een bijdrage leveren aan de leefbaarheid, de sociale samenhang en de maatschappelijke participatie in een kern;
  • Preventieve, innovatieve activiteiten die gericht zijn op het versterken van de eigen kracht en de zelfredzaamheid van kwetsbare inwoners van de gemeente;
  • Activiteiten die bijdragen aan de bevordering van een actieve leefstijl.

Organisaties die voor deze subsidie in aanmerking komen:

• Stads- en dorpsraden (A);
  • Oranjeverenigingen (A);
  • Overige stichtingen, verenigingen of organisaties die gevestigd zijn in de gemeente Sluis (A);
  • Natuurlijke personen (A).

De aanvragen voor activiteiten in het kader van bevordering leefbaarheid worden op basis van de volgende criteria beoordeeld:

1. Activiteit vult een aangetoonde vraag van inwoners in;
  2. Activiteit is een toevoeging ten opzichte van het reguliere aanbod van een organisatie;
  3. Activiteit trekt (extra) toeristen naar onze gemeente toe;
  4. Activiteit wordt door meerdere partijen in gezamenlijkheid georganiseerd (bv. stads- dorpsraad, school, andere verenigingen en/of het bedrijfsleven);
  5. Activiteit is gericht op kwetsbare doelgroepen;
  6. Activiteit is gericht op het stimuleren van meer bewegen;
  7. Activiteit is gericht op het voorkomen van armoede, taalachterstand of eenzaamheid;
  8. Activiteit draagt bij aan het verminderen van uitgaven op heg terrein van individuele voorzieningen;
  9. Activiteit stimuleert het gebruik van het ontmoetingscentrum in de kern;
  10. Activiteit stimuleert actieve ontmoeting en dialoog.

Bovenstaande criteria, inclusief een scoretabel, worden in bijlage 1 uitgewerkt.

Wijze van verdeling

Nadat alle aanvragen zijn beoordeeld en er een score, conform bovenstaande criteria, is verkregen worden hierop de volgende uitgangspunten voor de subsidieverdeling toegepast:

• Aanvragen met een totaalscore van 15 punten of minder komen niet voor subsidie in aanmerking;
  • De resterende subsidieaanvragers worden op volgorde, beginnend met de hoogste score, toegekend.
  • De maximaal te ontvangen subsidie per aanvrager bedraagt € 7.500;
  • Indien niet alle subsidieaanvragen kunnen worden toegekend, vallen de aanvragers met de laagste score af.
  • Bij een gelijke score tussen aanvragers zal de datum van aanvraag bepalend zijn.