PERSBERICHT - De Blauwe Vlag wappert dit jaar weer op onze stranden

De gemeente Sluis heeft vandaag vier Blauwe Vlaggen in ontvangst mogen nemen voor de stranden in de gemeente. Donderdag 16 mei 2024 reikte Hans Oosters, Commissaris van de Koning van de provincie Utrecht, de onderscheidingen uit in jachthaven Marnemoende in IJsselstein. We zijn blij dat we dit keurmerk in 2024 weer mogen voeren voor schone, veilige en toegankelijke stranden!

De Blauwe Vlag is een internationale onderscheiding die jaarlijks wordt toegekend aan stranden en jachthavens die veilig en schoon zijn. Genomineerden moeten voldoen aan een aantal belangrijke criteria zoals schoon (zwem)water, goede sanitaire voorzieningen en een hoge mate van veiligheid. Elk jaar wordt door een jury opnieuw aan de hand van controles bekeken of de stranden nog aan de vereisten voldoen.

Kwaliteit zwemwater

Door een eenmalige slechte meting van het zwemwater tussen strandpaviljoen PUUR en strandpaviljoen Beachhouse 25 vorig jaar in augustus, mogen we op deze twee stranden geen Blauwe Vlag voeren. Dit was een incident aangezien de metingen ervoor en erna weer aangaven dat de kwaliteit van het zwemwater goed was. Er is geen oorzaak gevonden. En dat is wel nodig om aan de strenge kwaliteitseisen te voldoen om het Blauwe Vlag keurmerk te mogen voeren.

Wethouder Chris Simons: “We vinden het belangrijk dat inwoners en bezoekers kunnen genieten van onze mooie kust. Vorig jaar hadden we te maken met een eenmalige slechte meting van de waterkwaliteit. Er gold toen kortstondig een negatief zwemadvies op de meetlocatie. Hoewel de kwaliteitsmetingen ervoor en erna weer goed waren, heeft het incident voor ons wel tot gevolg dat op die locaties (de stranden bij strandpaviljoen Beachhouse en PUUR) de Blauwe Vlag nu niet mag worden gevoerd omdat de oorzaak van het incident niet gevonden kon worden. Wij vinden dit uiteraard heel spijtig. Tegelijkertijd geeft het weer hoe streng de kwaliteitseisen zijn waarmee een Blauwe Vlag te verdienen valt. Wij zijn trots dat deze op vier stranden in onze gemeente wel wappert! Samen met Strandexploitatie Michielsen, het Kustserviceteam, Dethon, de strandpaviljoens en de strandbezoekers werken we steeds aan de kwaliteit en duurzaamheid van de stranden. Ik wil iedereen bedanken voor alle inspanningen!”

Locaties Blauwe Vlag

In 2024 wappert de Blauwe Vlag op de volgende locaties:

• ’t Zwin (bij strandpaviljoen De Zeemeeuw);
  • Cadzand-Bad (bij strandpaviljoen Caricole);
  • Nieuwvliet-Bad (bij strandpaviljoen Woest 17);
  • Breskens (bij strandpaviljoen ’t Halve Maentje).

Internationaal keurmerk

Met de Blauwe Vlag-campagne in Nederland betrekt de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK) overheden, ondernemers en recreanten bij de zorg voor schoon en veilig water, mooie natuur, een gezond milieu en duurzame jachthavens. Voor de toerist en recreant is de Blauwe Vlag het internationale herkennings- en kwaliteitssymbool voor veilig en schoon zwemwater, goede stranden en schone en veilige jachthavens. De internationale toekenning van de Blauwe Vlaggen gebeurt door de Foundation for Environmental Education (FEE), een onafhankelijke internationale milieuorganisatie.