DigiD aanvragen als u woonachtig bent in het buitenland
Als u in het buitenland woont kunt u gratis een DigiD aanvragen via www.digid.nl. Activeren van uw DigiD doet u daarna bij de gemeente.
Regelen
- Ga naar www.digid.nl en kies voor Aanvragen.
- Kies tijdens de aanvraag voor 'Ik woon buiten Nederland.'
- Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord.
- Na het afronden van de aanvraag ontvangt u een baliecode per sms of e-mail.
- Activeer de baliecode binnen 30 dagen.
U doet dit persoonlijk aan de balie in het Klantcontactcentrum in Oostburg.
U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. - Hierna kunt u uw DigiD activeren bij www.digid.nl met:
- De activeringscode die u aan de balie ontvangt.
- Uw gebruikersnaam.
- Uw wachtwoord.
Wat u moet weten
Voor de aanvraag van een DigiD gelden de voorwaarden:
- U woont in het buitenland.
- U heeft een geldig paspoort of identiteitskaart.
- U heeft een burgerservicenummer (BSN).
- U heeft een mobiele telefoon voor gebruik in Nederland en in uw woonplaats in het buitenland.
- U heeft een e-mailadres.
Bent u voor 1994 uitgeschreven uit Nederland of was u nooit ingeschreven in Nederland? Dan moet u zich eerst inschrijven in de Registratie Niet Ingezetenen (RNI).
Als u een foutmelding krijgt bij de aanvraag op digid.nl kan het zijn dat uw gegevens niet juist of onvolledig geregistreerd zijn in de RNI. U moet dan eerst uw gegevens wijzigen in de RNI.
Meenemen
- De activeringscode (na uw aanvraag op digid.nl ontvangt u deze per sms of e-mail).
- Een geldig paspoort of identiteitskaart (waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld).
- Uw burgerservicenummer (BSN).
- Voor het ontvangen van de activeringscode hoeft u geen afspraak te maken (want de gemeente activeert de DigiD niet).
Nog vragen?
Neem contact op via 14 0117.
Volg ons